Paraules de música
Xarrades introductòries sobre les obres vocals
Simfonia Fantàstica de H. Berlioz
Conferenciant: José Luis Rial Jiménez
Archives: Actividades
Nicolás Ortigosa. Obres 2001-2018
Nicolás Ortigosa (Logronyo, 1983) presenta a Bombas Gens Centre d’Art un recull d’obres realitzades entre 2002 i 2018, mostrant així setze anys de la seua trajectòria artística.
Este projecte parteix de la sèrie pertanyent a la Col·lecció Per Amor a l’Art Divina comèdia (2005-2014), una interpretació de l’obra de Dante Alighieri, dividida també en tres parts: Infern, Purgatori i Paradís. La sèrie es compon de 89 dibuixos i gravats de diferents tècniques que plasmen la recapitulació d’imatges mentals suggerides a Ortigosa arran de la lectura de l’obra clàssica. Els formats i suports variats guarden relació amb les anotacions realitzades de manera urgent i impulsiva sobre qualsevol suport que l’artista tingués a mà, de manera que els dibuixos suggerits per cadascuna de les escenes cobren en conjunt un caràcter més líric que il·lustratiu. Així, tot i que aparentment remeten a una solució figurativa, esta manera en que la sèrie va anar prenent forma, situa la pràctica artística d’Ortigosa en una tradició del dibuix vinculada més a un llenguatge abstracte.
L’exposició inclou altres treballs representatius de l’artista, com una mostra dels seus dibuixos i gravats més actuals. Estos treballs, de molt diverses mides i realitzats entre 2015 i 2018, permeten observar com el dibuix d’Ortigosa “torna -en paraules d’Ángel Calvo Ulloa, autor d’un assaig per al catàleg d’esta exposició– un gest de postguerra, proper a l’obsessiva manera de traçar les línies d’Hans Hartung, o la capacitat de tocar fons com ho va fer Zoran Music a mostrar-nos que l’Aquelarre de Goya també podia ser Dachau”. Es presenta també, per primera vegada, una selecció de la sèrie Quadres tapats ( 2002-2018). L’artista va prendre la decisió de cobrir amb oli negre tota la seua producció sobre llenç –d’ací el nom de la sèrie– realitzada des de 2002: un total de 115 treballs que l’artista ha convertit així en una sola obra, transformant-la en un interessant joc d’allò ocult i allò revelat, en obligar l’espectador a intuir els traços de la pintura anterior baix la nova superfície.
L’exposició, comissariada per Nuria Enguita i Vicent Todolí, s’acompanya d’un catàleg que inclou textos d’Ángel Calvo Ulloa i Julio Hontana.
Exposició “Yo, mujer. Tú, cómplice. Ellas, luchadoras”
El Saló de Cristall acull una exposició fotogràfica que insta a la reflexió sobre la similitud entre quines lluiten per conquistar els seus drets i les protagonistes de la història.
L’exposició fotogràfica la protagonitzen dones amb discapacitat intel·lectual que representen altres fèmines que han aconseguit fites importants de la història. Esta mostra,reivindica els drets de les persones amb discapacitat intel·lectual, plasma i visibilitza la similitud entre les dones d’este col·lectiu i aquelles que han fet història.
Nicolás Ortigosa. De portes en dins
Una visita realitzada en novembre de 2018 al taller de Nicolás Ortigosa propicia aquesta conversa entre l’artista i el crític i comissari Ángel Calvo Ulloa, que pren com a punt de partida el procés de treball d’Ortigosa i l’espai on aquest hi té lloc. Ortigosa ha sigut una figura quasi absent del panorama artístic espanyol fins la presentació pública en 2014 de la seua Divina comèdia (2005-2014). En la seua manera de fer s’intueix una certa inclinació introspectiva, que el manté aïllat, preocupat, sobretot, pel que ocorre de portes endins del seu estudi. Interessat en trobar un vincle tal volta més estret amb la paraula, el resultat dels seus treballs passa per un arravatament poètic que sovint es presenta esmunyedís, de difícil explicació. L’exposició Nicolás Ortigosa. Obres 2002-2018 que es presenta ara a Bombas Gens, suposa una oportunitat única per contemplar per primera vegada el gruix del seu treball i entendre algunes de les qüestions que envolten aquest estrany cas de tancament voluntari entorn de la creació artística.
Nicolás Ortigosa (Logroño, 1983) presenta en Bombas Gens Centre d’Art un recull d’obre realitzades entre 2002 i 2018, mostrant així setze anys de la seua trajectòria artística. Aquest projecte parteix de la sèrie pertanyent a la Col·lecció Per Amor a l’Art Divina Comèdia (2005-2015), una interpretació de l’obra de Dante Alighieri, dividida també en tres parts: Infern, Purgatori i Paradís. La sèrie es composa de 89 dibuixos i gravats de diferents tècniques que plasmen la recapitulació d’imatges mentals suggerides a Ortigosa arrel de la lectura de l’obra clàssica. L’exposició inclou altres treballs representatius de l’artista, com ara una mostra dels seus dibuixos i gravats més actuals, de diferents grandàries i realitzats entre 2015 i 2018.
“La Il·lusió documental” i “Kiwamete yoi fukei”
Presentació de La il·lusió documental de Takuma Nakahira + projeccció de Kiwamete yoi fukei de Takashi Homma.
Sessió de la presentació del llibre La il·lusió documental (Ca l’Isidret Edicions, 2018), del crític, assagista i fotògraf japonés Takuma Nakahira, cofundador de la revista Provoke i present en l’exposició “La mirada de les coses” amb la seua obra Circulació: data, lloc, esdeveniments (1971), de la Col·lecció Per Amor a l’Art. També es projectarà Kiwamete yoi fukei (Extremely Good Landscapes – Paisatges extremadament bonics) de Takashi Homma (2004. Japó. VOSC. 43′).
El llibre La il·lusió documental és un recull de nou assajos que el fotògraf, crític i assagista japonès Takuma Nakahira (1938-2015) va escriure entre els anys 1970 i 1977. Les fotografies de Takuma Nakahira han marcat un abans i un després en la història de la fotografia contemporània d’autor i documental arreu del món occidental. Ca l’Isidret Edicions tradueix per primera vegada nou d’aquests assajos simultàniament al català i al castellà i els publica en dos volums diferents amb traducció a càrrec de Jordi Mas López i pròleg de Dani S. Álvarez. Aquest llibre s’ha fet per l’admiració de Ca l’Isidret per l’obra de Takuma Nakahira i la voluntat de compartir-la amb un públic ampli.
En l’activitat, els components de Ca l’Isidret Edicions Aleix Plademunt, Juan Diego Valera i Roger Guaus, faran una presentació del llibre i projectaran la pel·lícula Kiwamete yoi fukei. El documental és un retrat de la vida quotidiana de Takuma Nakahira realitzat amb tota la bellesa i sensibilitat de Takashi Homma.
Àlex Rigola / Heartbreak Hotel. ‘Macho Man’
Digital Jove 2019
Digital Jove és un esdeveniment de caràcter internacional, amb un enfocament multi-disciplinar i alhora integrador, que busca potenciar en tot moment les connexions i sinergies entre disciplines creatives i sectors tecnològics digitals, de manera transversal. Està dirigit principalment a joves creadors i professionals del món de la creació digital, l’educació, la ciència, la tecnologia, l’entreteniment i la comunicació.
En les diverses sessions de Digital Jove parlarem de creació digital, de reptes tecnològics, de visions i desafiaments de futur, de creadors d’universos narratius, d’intel·ligències artificials i robots, de mons virtuals i experiències immersives, d’històries que utilitzen les noves tecnologies per crear un món millor, d’històries que es transformen en experiències col·lectives, d’històries que construeixen la nostra societat i conformen el nostre futur com a éssers humans.
Amb tot açò, Digital Jove pretén convertir València en un dels epicentres destacats de l’actual panorama creatiu digital multidisciplinari, posant el focus de manera especial en aquells sectors estratègics que més puguin ajudar als nostres joves ia les nostres empreses a créixer professionalment i adaptar-se als nous models de negoci emergents , sense por al canvi digital.
És important recordar que en una època marcada per la ràpida implantació de les tecnologies digitals en la vida personal, laboral i social, l’exclusió digital es converteix al seu torn en exclusió social. Per això, un dels objectius de Digital Jove és crear valor local i ajudar a promoure l’alfabetització, l’accessibilitat, la inclusió, i l’apoderament digitals.
Pazzzzzz
La xiqueta del Fil somia amb l’univers “Hilomundos”, és la seua manera de processar la realitat que li envolta: la guerra. Cada planeta que ella crea respon a la seua necessitat d’entendre els conflictes del seu dia a dia. La Xiqueta del fil tix mons onírics a la recerca de solucions per a trobar la pau, a través dels habitants dels planetes que formen Hilomundos.
Mens, un xiquet del Planeta Trenat, té un enorme cabdell sobre el seu cap que li pesa i desequilibra i no sap com recuperar l’ordenada trena que caracteritza als serens habitants del seu planeta.
Mens cerca una resposta al seu problema iniciant un viatge sideral: Visita als habitants del planeta de les Lletres Filades, que fins i tot formant paraules no aconseguien entendre’s els uns als altres, tractant d’imposar les seues paraules als altres.
En el planeta dels fils llunàtics, ningú parla amb ningú i Mens l’abandona decebut.
Només quan aconsegueix arribar al planeta de l’ULL que ”Todolove”, troba la resposta a la seua pregunta i s’allibera de l’enorme cabdell al seu cap, destramando amb paciència i amor els nusos del pensament.
Quan la xiqueta desperta es pregunta quina relació pot tindre el seu somni amb el món en guerra en el qual viu. Per a què serveixen les paraules si s’utilitzen per a ferir o humiliar als altres? Serà que la gent del seu món guerrejava perquè uns volien imposar les seues paraules als altres?
La xiqueta del Fil continua somiant cada nit per a poder imaginar altres mons possibles de dia: Crear Mons en Paz.
L’Obra és en castellà.
Sentiments
La pintora d’Albaida Mª Carmen Valls presenta els seus treballs a la sala d’exposicions de la biblioteca del 6 al 31 de maig. Olis, pastissos i acrílics fruit de la seva experiència i forma d’interpretar i entendre el món. La singularitat dels seus treballs radica que estan fets amb les mans directament i estan inspirats en els sentiments i les emocions. Així, els colors que utilitza estan directament relacionats amb els seus sentiments. El resultat de tot això és un treball contemporani en contínua evolució.
Plutja de contes
La companyia teatral L’Esglai presenta l’espectacle “Pluja de contes”: A algú se li ocorreix alguna cosa millor a fer als dies de pluja que llegir un bon llibre? A les nostres narradores tampoc.
La pluja deixarà de ser avorrida després de veure aquest contacontes. Tres divertides històries narrades per dos actrius que han hagut de refugiar-se dins de la biblioteca per una forta turmenta.
Presentació aula didàctica del teatre escalante
L’Aula Didàctica del Teatre Escalante és un projecte que vol donar ferramentes als docents perquè puguen eixamplar el coneixement dels xiquets i xiquetes sobre les arts escèniques. Els temes de l’Aula tractaran aspectes històrics, mites universals del teatre, les disciplines escèniques, com és un teatre per dins o com es construeix un espectacle. Amb diversos vídeos d’animació 2D es presentarà cada tema que siga objecte d’estudi. A més hi haurà unes fitxes pedagògiques i una guia per al professorat.
Els tres primers vídeos tractaran sobre com és un teatre per dins, els personatges Romeo i Julieta i la disciplina del circ. La segona tanda es presentarà al mes de juny i abordarà la dansa, el teatre de titelles i la commedia dell’arte. Tot el material ha estat creat per professionals de les arts escèniques i de l’ensenyament.
Presentació informe raxen especial 2018 – Comunitat Valenciana
L’Informe Raxen, el nom del qual respon a l’acrònim de Racisme i Xenofòbia, és l’únic informe de monitorització i seguiment de fets de racisme, xenofòbia i intolerància relacionada que es realitza a Espanya i des de fa 2 anys en la Comunitat de València de forma més específica.
L’informe busca arreplegar situacions de discriminació, odi i violència, zones de vulnerabilitat, àmbits on es produïxen eixes manifestacions relacionades amb incidents i delictes d’odi així com la seua relació transversal amb manifestacions d’intolerància associada (islamofobia, antisemitisme, romafobia, lgtbfobia i altres).
En este cas, presentarem les dades respecte d’això recopilats i registrats durant 2018.