Política de cookies
Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

X

L’expulsió dels moriscos

Centro Cultural Bancaja

Fundació Bancaixa presenta l’exposició L’expulsió dels moriscos, que mostra sis llenços pertanyents a la Col·lecció Fundació Bancaixa en els quals es plasma un dels fets més importants de la història espanyola de l’edat moderna: l’execució d’un mandat de Felipe II en 1609 que engega l’expulsió dels moriscos de terres valencianes. La mostra, comissariada per Vicent Josep Escartí, catedràtic de la Universitat de València, constitueix una detallada i realista crònica visual d’aqueix moment històric, amb multitud d’escenes sobre el dramàtic esdeveniment de principis del segle XVII: des de l’embarque dels membres d’aquella minoria religiosa en diferents ports valencians fins al seu desembarcament en el port nord-africà d’Orà. En concret, les sis peces són: Embarque dels moriscs en el Grau de València, de Pere Oromig; Embarque dels moriscs en el port de Vinaròs, de Pere Oromig i Francisco Peralta; Embarque dels moriscs en el port de Dénia, de Vicent Mestre; Rebel·lió dels moriscs en el Queixal de Corts, de Vicent Mestre; Rebel·lió dels moriscos en la Serra de Laguar, de Jerónimo Espinosa; i Desembarcament dels moriscs en el port d’Orà, de Vicent Mestre. La sèrie pictòrica es completa amb un setè llenç sobre l’embarque dels moriscs en el port d’Alacant, que es troba actualment en mans d’una col·lecció particular.

La sèrie, encarregada per Felipe II de València i III de Castella, volia fixar per a la memòria històrica un fet transcendent per a la monarquia hispànica i per al territori valencià. Entre els anys 1612 i 1613, Pere Oromig i Francesc Peralta van ser els encarregats de representar en sengles pintures fetes conjuntament les escenes de l’expulsió en el port de Vinaròs i en el d’Alacant. Pere Oromig en solitari va ser el responsable de l’escena pictòrica del Grau de València, i Vicent Mestre va deixar plasmades les visions del port de Dénia, la revolta de la Muela de Corts i l’arribada dels moriscos a Orà; mentre, Jerónimo Espinosa va ser qui es va encarregar de plasmar els enfrontaments de la Serra de Laguar entre els moriscos i els cristians.Les sis obres propietat de Fundació Bancaixa van ser adquirides per la Caixa d’Estalvis de València en 1980 als hereus de l’historiador i polític valencià Don Elías Tormo i Monzó, que al seu torn els havia adquirit en 1917. Van ser donats a conèixer per vegada primera pel seu fill, Elías Tormo Cervino, a través d’un article publicat en 1977 en una revista d’àmbit local. Des d’aqueix moment havien sigut atribuïts a diversos autors i es van barrejar diverses dates. En 1997, gràcies a les aportacions de l’arxiver Jesús Villalmanzo, es va aconseguir identificar als autors de les obres que contenen la sèrie pictòrica de l’expulsió dels moriscos.

Caparrós. El jardí de la natura

Centro Cultural Bancaja

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Caparrós. El jardí de la natura, que reuneix una selecció de 34 obres de l’artista registrades en espais naturals. La mostra, que compta amb la col·laboració de Bankia, reflecteix l’interés de Francisco Caparrós per les formes que dibuixa la naturalesa, centrant la mirada en les formes que amaguen els boscos i arbredes, sense més pretensió que mirar i deixar-se impressionar per estructures i combinacions de formes úniques, vives i dissenys perfectes.

Les fotografies seleccionades en aquesta exposició pertanyen a diferents sèries entorn d’aqueixa mirada contemplativa del fotògraf fascinat per les formes vegetals i l’atzar aparent amb el qual la naturalesa dibuixa i configura els cicles i les metamorfosis en animals i plantes. Caparrós no reflecteix paisatges o composicions obertes, sinó més aviat ordits i formes complexes que desperten el seu interés i que, amb un tractament posterior, emfatitzen les seues formes i propicien nous entramats en el revelat digital.

La mostra, que podrà contemplar-se fins al 26 de maig, s’acompanya d’un catàleg que reprodueix les obres exposades, a més d’altres treballs de Francisco Caparrós, amb textos de José Luís Cueto; de Fernando Castro, crític d’art i professor d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat Autònoma de Madrid; i de Román de la Calle, catedràtic d’Estètica i Teoria de l’Art.

Soledad sevilla. El sentiment del color

Centro Cultural Bancaja

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Soledad Sevilla. El sentiment del color, la primera retrospectiva que es realitza de l’artista a València, la seua ciutat natal.

La mostra, que compta amb la col·laboració de Bankia, realitza un recorregut pels seus més de quaranta anys de treball a través d’una selecció de 49 obres datades entre 1975 i 2018 que procedeixen tant de la col·lecció pròpia de la creadora com d’altres col·leccionistes institucionals i privats com el CEART (Centre d’Arte Tomás y Valiente de Fuenlabrada), CAAC (Centre Andalús d’Art Contemporani de la Junta d’Andalusia), MNCARS (Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia), Fundació Juan March, MACA (Museu Art Contemporani d’Alacant), Col·lecció ‘La Caixa’ d’Art Contemporani, Col·lecció CaixaBank, Col·lecció artística del Patronat de la Alhambra i el Generalife, Diputació de Granada, Col·lecció MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona), Col·lecció Banc Sabadell, Patrimoni Nacional, Col·lecció Ventura Garcés, Col·lecció Alfonso Cortina, Galeria Marlborough, Família Mendoza, Ciments Portland Valderribas, i la col·lecció de la Fundació Bancaixa. Comissariada per María de Corral i Lorena Martínez de Corral, l’exposició reflecteix l’evolució artística de Soledad Sevilla i el seu treball de representació de la llum i l’espai al llarg de tota la seua trajectòria.

La mostra s’estructura en blocs de les seues diferents etapes i sèries creatives: el començament en els anys 70 amb un treball geomètric com a reacció a l’academicisme propi de l’escola de Belles arts i amb línies diagonals que escapen de la tela i deixen lloc a la imaginació i al pensament; la introducció del color a la fi dels anys 70 i la sèrie Las Meninas, que comença després d’un curs a Harvard sobre el pintor i en la qual realitza un estudi no solament sobre la pintura, sinó especialment sobre la representació de l’espai; les sèries La Alhambra y Los Toros, en les quals la llum, l’aigua i les formes manifesten un moment ple d’utilització de trames, reticles i mòduls com a manera de transformar els motius que li inspiren i les sensacions i sentiments en llums i formes; la serieInsomnios, en la qual treballa la naturalesa i la matèria tant de l’exterior com de l’interior i mostra tensions cromàtiques i foscor; la sèrie Los Apóstoles, en la qual la figuració dóna pas a l’abstracció i l’artista relaciona les fustes i les teles per a parlar del seu amor i coneixement de la història de l’art; i, finalment, les sèries Nuevas lejanías y Luces de invierno, que reflecteixen fantasies i somnis mitjançant una metamorfosi en la llum i el color.

Jorge Ballester. Entre l’Equip Realitat i el Silenci

Centro Cultural Bancaja

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Jorge Ballester. Entre l’Equip Realitat i el silenci, la primera mostra antològica de la trajectòria de Jorge Ballester (València, 1944-2014), que ofereix una revisió de la seua producció artística des de la seua primera presentació pública com a cofundador de l’Equip Realitat a mitjan dècada dels 60 fins a les seues últimes creacions en l’etapa del seu treball en solitari. L’exposició, que compta amb la col·laboració de Bankia, reuneix una selecció de 93 obres de l’Equip Realitat i Jorge Ballester datades entre 1965 i 2013 que procedeixen tant de la col·lecció de la Fundació Bancaixa com dels hereus de Jorge Ballester, al costat de préstecs d’altres col·leccions institucionals i privades com les de l’IVAM, Col·lecció Mariano Yera, Fundació Enaire, Galería Punto, Col·lecció José Ignacio Zaragozá, Col·lecció Ana Rosa Ballester, Col·lecció Amparo Agraït Zaragozá, Col·lecció Enrique Carrazoni, Universitat Politècnica de València, Col·lecció Amalia Álvarez, Col·lecció Miguel Ángel Lluch i Col·lecció José María Pérez Verdoy, entre altres.

L’exposició s’estructura en nou blocs (Equip RealitatGestes bèl·liques, Anys de plom, A voltes amb el cubisme, Ells-jo, Jodasel, Pugilatos al marge, Hypnerotomaquia concupiscente i En companyia de la soledat) que recorren etapes i temàtiques essencials de la trajectòria de Ballester i que, al seu torn, revisen cronològicament el seu treball, donant a conéixer part de la seua obra que romania inèdita fins ara. La mostra aprofundeix també en les circumstàncies que van envoltar i van motivar la producció de les seues obres, deixant constància del sentit crític i compromés que va impregnar sempre al seu treball artístic.

La mostra arranca amb la producció de mitjan els anys 60 com a cofundador, al costat de Joan Cardells, de l’Equip Realitat, grup que va mantindre una actitud d’avantguarda de l’art valencià i que ha articulat la història de l’art des de mitjan segle XX fins ara. La selecció de peces d’aquesta etapa deixa veure la intensitat conceptual, el rigor ideològic i l’honestedat estètica que Ballester va edificar primer al costat de Cardells i, més tard, al costat d’Enrique Carrazoni, amb treballs marcats pel compromís amb la situació social, política, econòmica i cultural de l’Espanya predemocrática. Temes com el consumisme, l’opressió política, els falsos convencionalismes dels mass-mitjana, la funció de l’art o el paper de la dona en la societat protagonitzen les obres, tot això representat amb una important càrrega satírica i de denúncia i amb una visió contrària a les lleis del mercat de l’art.

Concert Vivers

Consulta la programació sencera CONCERTS DE VIVERS 2019

Concerts de Vivers vos dóna la benvinguda a l’edició 2019, una convocatòria que, com cada any, farà de la música un dels grans dinamitzadors de la ciutat de València durant el mes de juliol.

Els Concerts de Vivers formen part de la programació de la Gran Fira de València, esdeveniment centenari que celebra l’estiu amb activitats molt variades per tots els barris de la ciutat.  Com ja és marca de la casa, el cartell d’enguany reunirà damunt d’un mateix escenari a destacats artistes internacionals junt amb grups estatals i bandes valencianes d’estils molt diversos, com ara el pop, rock, folk, hip-hop, latin, cumbia, cançò d’autor, flamenco, reggae, electrònica… Un ampli ventall de llenguatges musicals organitzats al voltant de 18 concerts de primera qualitat que tenen com a intenció prendre el pols a la creació musical actual, integrar diverses generacions d’amants de la música, i poder arribar al màxim de ciutadans i ciutadanes per a que puguen gaudir dels seus grups favorits en un entorn natural i privilegiat com són els Jardins de Vivers.

Els més de 30 grups que formen part de l’oferta d’enguany, travessen un gran moment creatiu i presenten discos nous o projectes musicals singulars. Així mateix, enguany hem tornat a incidir en les millores introduïdes en el recinte l’any passat amb gespa artificial, food trucks, zona chill out i aparcament de bicicletes. Tot pensat per a que les persones que assistisquen als concerts puguen gaudir d’una experiència única i irrepetible.

Un any més, esperem que el vostre pas pels Concerts de Vivers siga un moment inoblidable.

A ballar dansà

L’any 2018 Valçaina va complir 10 anys de constitució. Dintre de les activitats en tal de celebrar l’aniversari, vàrem gravar un doble cd sobre la dansà, amb un especial èmfasi en la Dansà de la Ciutat de València. “A ballar dansà”, és el fruit del projecte “La dansà”, presentat dins de la Convocatòria de Subvencions per a activitats que contribueixin a la conservació, recuperació, investigació, difusió, dinamització i expressió d’aspectes de la cultura i el patrimoni festiu 2018 , de la Regidoria de Cultura Festiva de l’Ajuntament de València.

En aquest treball, dirigit tant a músics com a balladors, s’hi reflecteix el que han anat aprenent de cada actuació i de l’anàlisi dels detalls que poden arribar a facilitar l’actuació del ballador.

El mateix, proposa oferir material musical perquè tant músics, docents, balladors i aficionats, pugen disposar de la seua música per aprendre, practicar i gaudir del ball popular. El primer cd, amb una visió més pedagògica, inclou una sèrie de temes i ritmes que formen part de l’estructura general de la dansà. D’altra banda, el segon cd conté una dansà amb l’estructura mès completa, i la Dansà de la Mare de Déu de la Ciutat de València.

Xiquetes i xiquets del món

Conta-contes a càrrec de Laia Serna ambientats als cinc continents i protagonitzats per xiquets de diferents ètnies i realitats culturals.

El xicotet príncep

Conta-contes a càrrec de Laia Serna. Adaptació del conte “El principito” de Antoine de Saint-Exupéry.

Laia es va convertir en pilot. Un dia, el seue avió va sofrir una averia i va caure a la meitat del Desert del Sahara. Allí es va trobar amb un xiquet molt estrany amb el que va viure moltes aventures.

Superherois darrere de la màscara

Els superherois estan més de moda que mai, i enllacen immediatament amb l’imaginari infantil. Descobrirem l’origen dels superpoderosos del còmic i les seues adaptacions al cinema. Taller a càrrec de Luminaria.

Javier Botella “Jazz a poqueta Nit”

Javier Botella és un “crooner” valencià que porta més d’un lustre d’intensa activitat artística per tot el país i, que demà dimecres es presenta al Palau de la Música i dins del cicle “Jazz a Poqueta Nit”, per repassar els temes del seu disc “All the Way”. I és que Javier Botella pujarà a l’escenari de la Sala Rodrigo amb el seu quartet, per transportar els espectadors a la seua infància i joventut, a les cançons i compositors que li van acompanyar, en la seua versió més sincera. Este últim treball es configura com a un disc allunyat del swing més tradicional ritme de jazz com “No se tu”, “Qué sabe Nadie”, “Procuro olvidarte”, “Somos”, “ La nave del Olvido” o  “Contigo en la Distancia” d’autors com Armando Manzanero, Manuel Alejandro, Mario Clavel, Dino Ramos o Cesar Portillo, entre otros.

La pròxima cita de Jazz a Poqueta Nit estarà protagonitzada pel nou grup de jazz contemporani Niu Jazz, el pròxim 30 de maig, que tanca el cicle i que suposa la seua presentació en primícia al públic valencià.

Art en viu: els diumenges tornem a l’escola

Tots els diumenges, al Centre del Carme, antics alumnes de l’Escola de Belles Arts de València realitzaran en directe obres d’art de diferents disciplines (pintura, escultura, dibuix, etc.).