Política de cookies
Este lloc web utilitza cookies perquè vostè tinga la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxe l'enllaç per a major informació.

X
trampantalla

Trampantalla: Experiències didàctiques d’ecologia social en l’era del Smartphonoceno

El rectangle negre és el centre del món. Aquesta afirmació és inapel·lable, ho ha estat abans, ho és durant i ho serà després de la crisi sanitària, defugint altres crisis.

El temps mitjà d’ús de el telèfon intel·ligent en els joves amb edats compreses entre 18 a 24 anys és de sis hores diàries, una poc més de 90 dies a l’any, el seu ecosistema és, o ho serà íntegrament, virtual. Consumeixen, estimen, odien, es documenten i opinen a través dels seus dispositius mòbils, emparats en la falsa creença de l’anonimat.

L’esperança que tenim posada en la tecnologia tal vegada ens defrauda i només serveix per a aguditzar la desigualtat i fomentar valors allunyats de les necessitats socials.

Trampantalla retorna l’acció al món analògic, on les habilitats i destreses manuals tenen valor i són necessàries per a l’ecosistema. Dibuixar, modelar, colar, esmaltar i coure argila són habilitats humanes ancestrals que continuen vigents avui, l’artesania sostenible aquesta cada vegada més demandada per a suplir les mancances que tenim i configurar el nostre entorn objectual.

Cada objecte exposat és una crítica oberta al sistema en el qual estem immersos, que desitja evidenciar en una forma tridimensional la tirania tecnològica i consumista que ens subjuga.

És imprescindible introduir continguts referits a la sostenibilitat de l’espècie en els programes educatius i en totes les etapes de l’educació per a crear ciutadans conscients de les limitacions de l’ecosistema naturalesa que ens permet sobreviure en el planeta que habitem.

Participen: IES Albal; IES Ausiàs March, Manises; IES Benlliure, València; IES Escultor en Francesc Badía, Foios; IES Francesc Ferrer i Guàrdia, València; IES Gregori Maians, Oliva; IES Joan Fuster, Sueca; IES Joanot Martorell, València; IES Lluís Vives, València; IES María Carbonell, Benetússer; IES Pere Boïl, Manises; IES Tavernes Blanques; IES Turís; IES Vicenta Ferrer Escrivá, València.

PROJECTE TRAMPANTALLA

Trampantalla té el seu origen en una acció anterior: Fangart, que perseguia fonamentalment un dels ODS: l’educació de qualitat. No concebem un sistema educatiu de qualitat que menyspreï les arts plàstiques, i en el nostre cas concret la ceràmica, per aquesta raó hem desenvolupat aquesta acció en col·laboració amb el Cefire de Torrent i 14 instituts de la Comunitat Valenciana.

En Trampantalla s’apel·la a la producció i consum responsables amb el desenvolupament d’habilitats amb materials sostenibles i la ceràmica ho és (ODS 12), treball decent i creixement econòmic per a totes les capes socials (ODS 8), educació de qualitat (ODS 4), salut i benestar (ODS 3) en formar en l’ús responsable de les noves tecnologies.

Compartir: