Política de cookies
Este lloc web utilitza cookies perquè vostè tinga la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxe l'enllaç per a major informació.

X
la inmaculada concepcion

La Regidora de Cultura impulsa la restauració del Llenç La Inmaculada Concepción i els jurats de la Ciutat de València de 1662

La Regidoria de Cultura i Recursos Culturals ha iniciat el procés previ per a la restauració integral del quadre La Inmaculada Concepción i els Jurats de la ciutat de València, realitzat l'any 1662 per Jeroni Jacint Espinosa, obra propietat de l'Ajuntament de València i una de les peces cabdals de la pintura barroca valenciana i espanyola.

La Regidoria de Cultura i Recursos Culturals ha iniciat el procés previ per a la restauració integral del quadre La Inmaculada Concepción i els Jurats de la ciutat de València, realitzat l’any 1662 per Jeroni Jacint Espinosa, obra propietat de l’Ajuntament de València i una de les peces cabdals de la pintura barroca valenciana i espanyola.

Un grup de recerca dirigit pel professor d’Iconografia i Història de l’Art de la Universitat Jaume I, Pablo González Tornel, en col·laboració amb el Museu de Belles arts de València, lloc on resideix de forma temporal el quadre, va a iniciar aquest procés impulsat per la Regidoria, en el marc del projecte d’adequació del Museu Històric de València (MHV). Per a açò, es disposa d’una subvenció de la Generalitat de 34.500 euros, que es destinarà a la realització d’una anàlisi històrica i tècnic, i la posterior elaboració de propostes concretes de conservació de l’obra que serà competència de l’Ajuntament.

La iniciativa s’emmarca en el Pla de Restauració del Patrimoni que la regidora de Cultura, Gloria Tello, està impulsant per a posar en valor el ric patrimoni històric i artístic de la ciutat de València. Tal com ha explicat Tello, «el projecte d’adequació del MHV no solament passa pel redissenye i ampliació dels seus espais, sinó que la nostra intenció contempla també la restauració d’alguns dels seus fons més valuosos». De fet, ha destacat la delegada, «parlem d’un museu que alberga elements de notable importància històrica i patrimonial, i el nostre compromís ferm amb el patrimoni històric i artístic no podia deixar de costat una obra com aquesta que, a més, presenta un marcat caràcter municipalista».

La Inmaculada Concepción i els Jurats de la ciutat de València és un oli sobre llenç de 360 x 350 cm. Les grans dimensions del quadre i la seua atrafegada trajectòria, que li ha fet mudar diverses vegades de residència, des de la desapareguda Casa de la Ciutat, al conjunt de la Llotja i, finalment, a l’Ajuntament, han afectat notablement al seu estat de conservació. Al llarg de la seua història, el llenç ha sigut objecte de diverses intervencions: entelados, neteges i restauracions parcials; l’última d’elles, l’any 2000, amb motiu de l’exposició antològica sobre Espinosa en el Museu de Belles arts de València. No obstant açò, ni aquesta ni les actuacions prèvies han afrontat un estudi integral del quadre que conjumine la recerca històrica, l’anàlisi tècnica i material i la proposta d’una intervenció completa que assegure la seua correcta lectura, conservació i transmissió a la societat valenciana.

Aquests són, precisament, els objectius del projecte que impulsa la Regidoria, que faran que, com ha explicat el professor Tornel, «la societat valenciana recupere una de les obres cims de la pintura del segle XVII i màxima expressió del municipalismo valencià». Avui mateix han començat les anàlisis i radiografies que permetran accedir al dibuix original del pintor sota els pigments.

La Inmaculada Concepción i els Jurats de la ciutat de València va ser un encàrrec que els coprotagonistas de l’escena, els jurats de la ciutat de València, van fer a Jeroni Jacint Espinosa per a deixar constància de la seua presa de partit en pro de la doctrina de la Inmaculada Concepción, un motiu plàstic i doctrinal que va experimentar un notable auge en el seu moment. A més, el marcat caràcter polític que també projecta la representació es constata no solament a través de les seues comitentes, sinó també pel lloc on anava a ser exposada: la sala de juntes secretes de la Casa de la Ciutat.

Compartir: