La majoria de les religions tenen una cultura musical pròpia. Tractant-se d’un llenguatge abstracte, resulta més efectiu per a comunicar idees místiques que la paraula i és un recurs, per tant, indispensable per al discurs de qualsevol religió. Algunes vegades serveix per a rendir culte a una deïtat, altres cerca afavorir la meditació i unes altres crea escenaris on viure emocions complexes com la devoció, el penediment o el pas del temps o la transició, tractant d’acostar-nos a vegades al concepte de l’eternitat. Sense necessitat de polaritzar entre la música d’orient i occident, l’ús del ritme, del timbre i del pols han variat enormement a través dels segles evolucionant com l’han fet els ritus, l’imaginari i les doctrines pròpies de cada comunitat religiosa i cada zona geogràfica. Però, després de tot, els ingredients que emprem són els mateixos: aire, vibració i silenci.
Aquesta és precisament la premissa del cicle Músiques Religioses del Món: celebrar la diversitat de les diferents manifestacions religioses amb la música com a element unificador. Una eina de comunicació i intercanvi cognoscible a tot el món que eixampla els nostres límits per a abordar aquelles preguntes a les quals no sabem respondre i apel·lar a les nostres emocions independentment de la nostra procedència i de la nostra fe.
El programa del cicle pretén posar en comú un univers tan plural en les religions com el de les mateixes persones que ho habiten.
Continua el cicle de conferències organitzades entorn de l’exposició temporal “L’Argila de la mitja lluna”, que s’exhibix en el MhV des del mes de desembre passat.
Dimarts vinent, 12 de març, a les 19 h., a la sala d’usos múltiples del Museu d’Història de València, Patrice Cressier,expert en arqueologia islàmica, ens parlarà sobre “Joguets infantils i religiositat popular: les figuretes de fang en Al-Andalus”.
Patrice Cressier és doctor en Història de l’Art i Arqueologia islàmica per la Universitat de Paris IV-Sorbonne i en Geofísica per la Universitat de Strasbourg I.
El Grup Instrumental de València proposa per al seu programa de “Cambra al Palau” un monogràfic del gran compositor rus Igor Stravinski. Amb el títol “Only Stravinsky: Octet & L’Histoire”, començarà amb l’“Octet, per a instruments de vent” i seguirà amb la “Historie du Soldat”, basat en un conte popular rus i de cort neoclàssic, que utilitza molts elements del folklore del seu país. Una obra mestra en la qual participaran Miguel Pina com a narrador, l’actor Tonino Guitián en el paper de soldat i Maribel Bravo com a diable.
Concert homenatge a Didín Puig
BANDA SIMFÒNICA DE DONES DE LA FSMCV
Marita Primo, directora
LA SUITE DE LES SÉQUIES
SALA ITURBI
Daniil Trifonov, piano
ORQUESTRA SIMFÒNICA DEL TEATRE MARIINSKI DE SANT PETERSBURG
Torna Valery Gergiev, un dels directors més volguts i admirats pel públic valencià. Des que debutara al Palau el 1994 amb l’òpera “Ivan el Terrible” de Prokófiev, Gergiev ha dirigit en 14 ocasions a la Sala Iturbi de l’auditori valencià. Interpretarà un programa del gran repertori amb el preludi de l’òpera “Lohengrin” de Richard Wagner, el Concert per a piano i orquestra núm. 1 de Serguéi Rakhmàninov amb el pianista Daniil Trifonov i, la Simfonia núm. 5 de Piotr Ilitx Txaikovski. Gergiev ha estat Principal Director de la London Symphony Orchestra i també ha treballat amb les òperes de Viena i Nova York i, les filharmòniques de Rotterdam i del Teatre alla Scala de Milán, mentre que des del 2015 és el principal director de la Filharmònica de Munic. L’Orquestra del Mariinsky és una de les formacions musicals més antigues de Rússia. L’han dirigida entre altres, Berlioz, Wagner, Von Bülow, Txaikovski, Mahler, Nikisch, Rakhmàninov, Mravinski o Temirkànov.
Desprès de 5 anys sense traure disc propi, dedicats a explorar altres disciplines com la docència musical, projectes de free-jazz, opera contemporània, inclús presentant un programa de Televisió. Miquel Gil torna als escenaris amb nou disc, nova formació i una renovada sonoritat.
“Geometries” es un projecte polièdric, de moltes cares, on trobarem cançons de nova composició d’aquelles que tenen estrofa, tornada, intro, pont, coda… Trobarem cants oberts, a l’estil de la música andalusí, de vocació modal, on la melodia és una bastida per a contar històries i trobarem temes on desenvolupar sonoritats i textures damunt de melodies tradicionals.
Trobarem també poesia contemporània, amb poetes que ja han estat musicats pel mateix Miquel (V. A. Estellés, Enric Cassasses, Anna Montero, Teresa Pascual) i amb noms nous (com Inma Manyez, Begonya Pozo, Rosa Roig).
SALA RODRIGO
Concert solidari a favor de la Fundació TAI
SALA ITURBI
Ana Lucrecia García, soprano
Sergio Escobar, tenor
ORQUESTA SINFÓNICA DE ESPAÑA
José Luis López Antón, director
La formació barroca valenciana La Dispersione, amb la col·laboració de Rocambolesc Teatre, presenten un espectacle en el qual els alumnes podran submergir-se en The Tempest, de Locke, escrita a partir de la famosa obra de Shakespeare, així com l’atac als molins de vent (El Quixot) de Georg Philipp Telemann. L’audició permetrà als alumnes conéixer les característiques de la música barroca gaudir-la a partir d’una senzilla posada en escena inspirada en La Tempestad shakesperiana.
L’Orquestra de l’Ateneu del Port ofererà el concert d’inici de Quaresma el dissabte 9 de març a les 20 hores a l’esglèsia de la Nostra Senyora del Rosario.
Sota la direcció de la seua titular, Vivian Gutiérrez Abreu, i amb la participació de la cantant Mª Ángeles Lambíes, s’interpretarà el Stabat Mater G.532 de Luigi Boccherini, per a soprano i orquestra de corda.
Itinerari per La Punta, organitzat per la Junta de Russafa.
Conductor: Vicent Romeu, President de l’Associació de Veïns La Unió de La Punta.
Ruta: Visitant el Carrer Jesús Morante i Borràs i voltants, Ermita del Fiscal, Esglèsia Parroquial de la Puríssima Concepció (principi s. XX), zona d’horta i zona ZAL.
Xarrada sobre violència de gènere, organitzada per la Junta de Russafa.
Ponents: una agent de policia i una psicòloga del Grup GAMA de la Policia Local de València, i una representant de l’associació Alanna.
Amb la col·laboració de A.VV. Malilla, Grup GAMA de la Policia Local de València i Associació Alanna.