Política de cookies
Este lloc web utilitza cookies perquè vostè tinga la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxe l'enllaç per a major informació.

X
PORTADA WEB CULTURAL VALENCIA-142

La restauració de Sant Miquel Arcàngel desvela la policromia original de la peça

La restauració de la figura de Sant Miquel Arcàngel, a càrrec de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració (IVCR+i), ha desvelat la policromia original d’esta escultura de cartó-pedra del segle XV, considerada una de les joies de la col·lecció municipal.

Esta obra, d’autor desconegut, és un exemple magnífic d’imatgeria realitzada en paper o cartó, una tècnica més habitual del que es pensava fins no fa molt. Esta tècnica s’aplicava a escultures lleugeres, fetes a motle per parts, que eren posteriorment muntades sobre una estructura de fusta i finalment policromades i daurades. Este treball és de gran interés i ha estat estudiat per l’IVCR+i, que en 2017 va celebrar a València unes interessants jornades que reuniren especialistes d’Espanya i Iberoamèrica, recollides en unes actes que va publicar la Regidoria de Patrimoni i Recursos Culturals sota el títol ‘Escultura lleugera’.

Concretament, esta escultura pertanyia a la capella dels jurats de l’antiga Casa de la Ciutat, on sens dubte gaudia de gran devoció com a custodi i protector de la ciutat i Regne de València. I fou recuperada abans de la demolició de l’edifici a mitjans del segle XIX, quan passà als fons de l’Arxiu Històric.

Esta imatge ja havia estat objecte d’anàlisis per part de l’IVCR+i. L’any 2016 es realitzaren tomografies assistides per ordinador que permeteren analitzar la seua estructura interior i detectar algunes patologies, així com importants repintes. Al juny, aprofitant les obres de remodelació i actualització del Museu Històric Municipal, va ser traslladada a l’Institut, on immediatament va començar la intervenció integral per garantir la seua futura conservació.

Els treballs s’han centrat de moment en la part inferior, molt alterada per reparacions posteriors. La retirada d’estes capes està mostrant la rica policromia original i la conformació de la figura del drac, difícil d’apreciar al detall fins al moment. Quan finalitze la intervenció, la peça tornarà al Museu Històric on s’integrarà en la seua exposició permanent.

Gemma Contreras, directora de la IVCR+i, ha ressaltat que “amb els treballs de recerca i dels tastos realitzats s’ha descobert la policromada original que “revela una imatge del dimoni molt diferent de la que s’apreciava i que entronca amb les representacions demoníaques que podem veure en taules gòtiques de la Corona d’Aragó”.

Compartir: