Nicolás Ortigosa. De portes en dins
Una visita realitzada en novembre de 2018 al taller de Nicolás Ortigosa propicia aquesta conversa entre l’artista i el crític i comissari Ángel Calvo Ulloa, que pren com a punt de partida el procés de treball d’Ortigosa i l’espai on aquest hi té lloc. Ortigosa ha sigut una figura quasi absent del panorama artístic espanyol fins la presentació pública en 2014 de la seua Divina comèdia (2005-2014). En la seua manera de fer s’intueix una certa inclinació introspectiva, que el manté aïllat, preocupat, sobretot, pel que ocorre de portes endins del seu estudi. Interessat en trobar un vincle tal volta més estret amb la paraula, el resultat dels seus treballs passa per un arravatament poètic que sovint es presenta esmunyedís, de difícil explicació. L’exposició Nicolás Ortigosa. Obres 2002-2018 que es presenta ara a Bombas Gens, suposa una oportunitat única per contemplar per primera vegada el gruix del seu treball i entendre algunes de les qüestions que envolten aquest estrany cas de tancament voluntari entorn de la creació artística.
Nicolás Ortigosa (Logroño, 1983) presenta en Bombas Gens Centre d’Art un recull d’obre realitzades entre 2002 i 2018, mostrant així setze anys de la seua trajectòria artística. Aquest projecte parteix de la sèrie pertanyent a la Col·lecció Per Amor a l’Art Divina Comèdia (2005-2015), una interpretació de l’obra de Dante Alighieri, dividida també en tres parts: Infern, Purgatori i Paradís. La sèrie es composa de 89 dibuixos i gravats de diferents tècniques que plasmen la recapitulació d’imatges mentals suggerides a Ortigosa arrel de la lectura de l’obra clàssica. L’exposició inclou altres treballs representatius de l’artista, com ara una mostra dels seus dibuixos i gravats més actuals, de diferents grandàries i realitzats entre 2015 i 2018.
Ángel Calvo Ulloa (Lalín, Pontevedra, 1984) En la seua vessant com a comissari, Calvo Ulloa destaca com iniciàtics el projecte d’intervencions públiques Un disparo de advertencia (Lalín, Pontevedra), en 2011, i Diálogos Improbables a l’Espazo Non Lugar (Lalín, Pontevedra), en 2012-2013. Més enllà d’aquestes iniciatives, entre 2011 i 2019 ha comissariat diferents propostes per institucions com el Centro de Arte Dos de Mayo (Móstoles), Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona), Museo de Arte Contemporánea de Vigo (MARCO), la Fundación Luis Seoane (A Coruña), Tabacalera Promoción del Arte (Madrid), Centre Cultural La Nau (València), el Centro de Arte Alcobendas (Madrid), Centro de Arte Caja de Burgos (Burgos), la Fundación Granell (Santiago de Compostela), el Antiguo Instituto Jovellanos (Gijón), el Centro Torrente Ballester (Ferrol), Maus Hábitos (Oporto) i Palexco (A Coruña) i les gal·leries Luis Adelantado (València), Rosa Santos (València), Central (São Paulo), L21 (Madrid) i JosédelaFuente (Santander). Guardonat per La Casa Encendida en el marc del programa Inéditos 2014, organitzà l’exposició Aprender a caer. En 2015 guanyà la convocatòria d’arts visuals de Can Felipa (Barcelona) amb la mostra Incluso un paisaje tranquilo i en 2016 va ser guardonat en el programa Comisart pel projecte Bajo el brazo: entre la palma de la mano y la axila. Ha participat en les residències International Curator Residency, de Fire Station Artists’ Studios (Dublín), en 2015; en el programa Komisario Berriak, dut a terme entre Tabakalera, Azkuna Zentroa i ARTIUM en el marc de la Capitalidad Europea de la Cultura Donostia-San Sebastián 2016, i en la Residência Paulo Reis de Ateliê Fidalga (São Paulo) en 2017. Actualment prepara, amb Juan Canela, el llibre Conversa. Ideas, experiencias y afectos en torno a lo curatorial, per a la Col·lecció Paper, de Consonni, i els projectes La cuestión es ir tirando, per al CCEMX i Insistir en lo mismo, per al EACC.
Dades bàsiques
18.30 h
Gratuït fins completar l’aforament
Avinguda Burjassot, 54
46009 València
Telèfon: 963 463 856
Adreça electrònica: info@bombasgens.com
Autobús: 28, 29, 60, 64, 90, 89, 1, 80, 79, 95
Tramvia: 4 Reus
Metro: 1, 2 Túria